MIKSI HALUAN OPETTAJAKSI?

Moikka ja ihanaa heinäkuuta!

Pienen kesälomatauon jälkeen ajattelin kirjoittaa teille siitä, miksi haluan olla isona opettaja.

1. Lasten kanssa oleminen
Olen aina tykännyt viettää lasten kanssa aikaa ja kehitellä lapsille erilaisia aktiviteettejä, leikkejä ja pelejä. Olen myös aika lapsenmielinen, jolloin osaan heittäytyä lapsen asemaan ja leikkiä heidän kanssaan. Äitini miesystävän alakouluikäiset lapset saavatkin siis kokea monenlaisia ja erilaisia tekemisiä Kuhmossa käydessään. Olen myös ohjannut monenlaisia kerhoja, joissa parasta on ollut nähdä lasten ilo ja riemu.

2. Koululeikit lapsuuden lempileikkejä
Olen ihan pienestä astien tykännyt leikkiä opettajaa. Monet kesät leikittiin serkkujen kanssa koulua leikkimökissä. Lisäksi pienenä leikin leikkiä, jossa minulla oli mielikuvitusoppilaita, joille kehittelin muistiinpanoja. Siinä tulikin hyvin kerrattua kuluneen vuoden kouluasiat, joten ehkä nämä leikit ovat yksi syy hyvään koulumenestykseen.

3. Työllä on merkitys
Koen, että opettajan työllä on merkitystä. Voin työni avulla olla luomassa ja kehittämässä tuleville nuorille ja aikuisille turvallisempaa tulevaisuutta.
Opettaja on myös lapsien yksi suurimmista esikuvista. Koen, että lapsuuden esikuvilla on myös merkitystä etenkin varhaisnuoruudessa.

4. Opinnot mielenkiintoisia
Kun aloin miettiä opettajanopintoja, otin tottakai opinnoista selvää niin itse kuin myös kysymällä opoltani. Mielestäni opinnoissa tasapainoitteli sopivasti leikinmielisyys sekä teoriapainotteiset opinnot. Olen myös aina ollut huono sanomaan yhtä lempiainetta, sillä tykkään monista eri oppiaineista. Tämän takia opinnot sopivat minulle hyvin, sillä opinnot ovat erittäin monipuolisia, joita voi vielä painottaa sivuaineiden avulla.

5. Monipuolisuus työssä
Opintojen lisäksi myös työ on monipuolista. Uskoisin, että opettajan työssä ei tarvitse nähdä yhtäkään samanlaista päivää. 
Omaan työhön ja siihen, kuinka sen toteuttaa voi myös itse vaikuttaa aika paljon. Voit itse päättää, kuinka käsittelet minkäkin asian, miten organisoit oppitunnit ja niin edelleen. Vaikka en ole maailman luovin ihminen, on minulle tärkeää se, että voin saada omassa työssä oman käden jälkeni näkyviin.


6. Inkluusio ja integraatio
Joillekin nämä sanat voivat olla aivan vieraita, mutta siis pääpiirteittäin (minulle) nämä sanat tarkoittavat sitä, että erityislapsia ei tarvitse erotella enää erillisiin luokkiin, vaan he voivat opiskella "normaalien" oppilaiden kanssa. Tämä onkin syy sille, miksi haluan opiskella juuri erityisluokanopettajaksi. Haluan työskennellä mieluiten luokanopettajana, mutta haluan, että minulla on valmiudet vastata mahdollisesti inkluusion tuomiin erityisoppilaiden tarpeisiin omassa luokassani. Inkluusion aihe kiinnostaa minua erityisen paljon ja olenkin miettinyt tekeväni siitä ehkä kandia tai gradua tulevaisuudessa.

7. Lomat ja palkka
Kun opettajan työstä on kyse, ei voi olla mainitsematta lomia ja palkkaa. Lomat ovat pitkät ja tulevaisuudessa aina yhtä aikaa mahdollisten lasteni kanssa. 
Lisäksi viikonloput ovat pääsääntöisesti vapaita. Totta kai opettajan työssä pitää paljon tehdä töitä myös koulupäivän ohella: tuntien suunnittelu, valmistelu, kokeiden tarkastus... Silti kuitenkin viikonloppuisin ei tarvitse (muutamia koulutuspäiviä lukuun ottamatta) mennä töihin, vaan tarvittavat työt voi itse aikatauluttaa sopivaksi katsomallaan tavalla.


- Roosa -

Be First to Post Comment !
Post a Comment