Pääsykokeet: VAKAVA

Moikka!

Kevät alkaa tehdä tuloaan jo kovaa tahtia, jonka myötä myös pääsykokeet alkavat lähenemään. Tänään kirjoittelen mun kokemuksia ja ajatuksia pääsykokeista.

Minä hain viime keväänä kouluun kuuteen eri paikkaan: Ouluun, Jyväskylään ja Joensuuhun opiskelemaan luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi. Ekassa vaiheessa mulla oli VAKAVA -niminen pääsykoe, jolla pystyin hakemaan kaikkiin noihin kuuteen paikkaan. Paineet olivat siis kovat: jos reputtaisin tämän kokeen, en pääsisi minnekkään toiseen vaiheeseen ja välivuosi tulisi eteeni nopeampaa kuin olisin osannutkaan kuvitella. 

VAKAVA -kokeen aineisto julkaistiin mun viimeisen ylppärikokeen, eli matematiikan, jälkeisenä päivänä. Mä aloitin lukemisen heti, eli mulla ei ollut ylioppilaskokeiden ja pääsykokeiden lukemisen välissä mitään taukoa, minkä koen vain hyvänä. Mulle ei kerennyt nousta kynnystä lähteä taas lukemaan.

Meidän VAKAVA -aineistossa oli 4 kasvatustieteellistä artikkelia. Osa artikkeleista oli helpompia, mutta oli siellä myös vaikeampia artikkeleita. Lisäksi kokeessa jaettiin vielä viides artikkeli, josta oli myös kysymyksiä. 

Luin pääsykokeisiin joka päivä. Monet tykkäsi pitää välipäiviä, mutta minä en kokenut niitä tarpeellisiksi. Joku päivä luin enemmän ja opiskelin uusia asioita ja joinain päivinä keskityin kertaamiseen ja luin vähän kevyemmin. Minä kirjoitin PALJON muistiinpanoja. Saatoin kirjoittaa samasta kohdasta muistiinpanot moneen kertaan, jotta varmasti opin asiat. 
Tein esimerkiksi käsitekarttoja niin, että yritin muistella ulkoa mitä siihen aiheeseen liittyi. Jos en jotain muistanut, kirjoitin sen materiaaleista tarkistamisen jälkeen eri värillä, jotta se erottuisi sieltä paremmin.

Minulla oli myös valmennus käytössäni. Minun valmennukseni oli verkkovalmennus.comin valmennus, johon olin enemmän kuin tyytyväinen. Verkkovalmennuksella on eri valmennusvaihtoehtoja ja mulla oli käytössä OPETUS-paketti, johon kuului Facebookin tsemppiryhmä ja opetusryhmä. Tsemppiryhmässä tsempattiin toisia, oli yhteisiä soittolistoja ja perustettiin whatsapp-ryhmiä. Opetusryhmässä taas kyseltiin kysymyksiä aineistoon liittyen, jossa sekä toiset hakijat että valmentaja vastasi niihin. Mä käytin opetusryhmää testinä itselleni: katsoin toisten kysymyksiä ja mietin, osaisinko vastata niihin. Jos en osannut, katsoin mitä muut olivat vastanneet siihen. 
Valmennukseen kuului myös opetusvideot, jotka oli varmaan valmennuksen paras asia. Ne sisälsi tosi tarkasti ja selkokielellä kerrottuna artikkeleiden sisällön. Esimerkiski yhden artikkelin taulukoista en olisi ilman valmennusta saanut mitään irti. Olenkin sanonut, että ilman valmennusta tuskin olisin nyt koulunpenkillä opiskelemassa.
Lisäksi valmennuspakettiin kuului myös harjoituskokeita, joiden avulla oli helppo testata osaamistaan ja sen kehittymistä. Yksi tehtävä oli pääsykokeissa täsmälleen samanlainen kuin valmennuksen harjoituskokeessa. Sieltä olikin sitten hyvä napata itselle ne helpot pisteet pääsykokeissa!
Valmennuksessa annettiin myös todella tärkeitä ohjeita itse vastaamiistekniikkaan. Suosittelen valmennusta ihan kaikille. jotka ovat lukemassa VAKAVAAN. Valmennus on todella edullinen ja vaikka se toteutetaan kokonaan verkossa, toimii se älyttömän hyvin!

Itse koetta jännitin ihan hirveesti. Muistan kuinka pääsykoesalissa vain yritin keskittyä siihen, että en saa paniikkikohtausta ennen koetta, sillä mua jännitti niin paljon. 

Kokeessa osasin hyvin tehtävät, jotka pohjautu pääsykoemateriaaleihin. Kokeessa on pistetasoltaan eritasoisia tehtäviä. Joistain saa enemmän pisteitä oikeista vastauksista, mutta kääntöpuolena vääristä vastauksista lähti miinuspisteitä. Kokeessa tuli siis kikkailla omien vastauksien kanssa. Mä kävin kokeen ekana kokonaan läpi ja vastasin kohtiin, joiden vastauksista olin täysin varma. Sitten laskin näistä kohdista saatavat pisteet ja vertasin niitä viime vuoden pisterajoihin: pääsisinkö sillä pistemäärällä jatkoon. No enhän mä olisi päässyt, joten sitten mun piti käydä koetta vaan uudelleen ja uudelleen läpi ja vastata myös kohtiin, joista en ollut varma. Mä sorruin jopa arvailuunkin niiden tehtävien kohdalla, mistä lähti vähän miinuspisteitä.
Kokeessa jaettu aineisto oli minusta tosi sekava ja vaikea: en saanut siitä mitään irti. En olisi kokeen jälkeen edes osannut kertoa, mistä siinä kerrottiin. Kun yritin vastailla tämän uuden aineiston kysymyksiin kokeessa virtasi silmistäni vain kyyneleet, sillä en käytänössä osannut sitä lainkaan. Arvailin vain niitä kohtia, joista sai kohtuullisesti pisteitä ja joista lähti vähän miinuspisteitä.

Kokeen jälkeen vaan itkin ja olin täysin pettynyt itseeni. Olin täysin varma, etten pääsisi soveltuvuuskokeisiin, sillä kokeessa jaettava aineisto oli niin vieras ja tehtävät tosi soveltavia. 

Ajattelin ensin kirjoittaa tähän samaan postaukseen vielä siitä, kun sain VAKAVAn tulokset ja soveltuvuuskokeista, mutta huomasin nyt, että jos niin tekisin, postaus venyisi kilometrin pituiseksi. Voisin kirjoittaa ja puhua tästä aiheesta ihan loputtomasti!

Pääsin siis soveltuvuuskokeisiin ja VAKAVASTA läpi, mutta tästä kirjoittelen toisen postauksen tässä keväällä!

Tsemppiä niille, jotka aloittavat pääsykoeurakkansa tässä keväällä!

Roosa

Be First to Post Comment !
Post a Comment